zondag 3 januari 2010

020110: Belazerd

Beste Nike,

Normaal gesproken wacht ik je berichten af, maar vandaag ligt me iets zwaar op het hart wat ik nodig kwijt moet.

Om maar direct met de deur in huis te vallen: Ik heb zwaar de pest in. Vanaf 1978 kom ik al bij wedstrijden van Donar kijken en ik heb het echt nog nooit meegemaakt dat ik me zo belazerd voelde als vanavond. De setting: Donar speelt de eerste wedstrijd van 2010 tegen Rotterdam Challengers, het team dat het nobele streven heeft om met uitsluitend Nederlandse spelers de eredivisie in te gaan. Tenminste: ik dácht dat er een wedstrijd gespeeld ging worden en glibberde daarom de Drentse wegen af naar Groningen om het eerste avondje basketbalvermaak in het nieuwe jaar mee te maken. Hoe bedrogen kwam ik uit. Van een wedstrijd was geen enkele sprake, we waren niet één maar wel zes klassen beter dan Rotterdam. Het is dat onze ploeg zich in de tweede helft liet meeslepen in het belabberde niveau van de Rotterdammers, anders was de uiteindelijke uitslag nog veel hoger uitgevallen dan de 101-63 die na vier kwarten op het scorebord stond. En echt, ik heb me nog nooit zo zitten vervelen als vanavond. Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik zie ons kluppie nog liever verliezen na een spannende game dan zo te winnen zonder enig noemenswaardige tegenstand. Wat kwaliteitsverschil vind ik geen probleem maar dit had niets meer met een wedstrijd te maken, 2600 mensen hadden hun geld beter in hun zak kunnen houden.

Natuurlijk, het is een beetje vloeken in de kerk want oh wat moeten we blij zijn met dit initiatief. Een team met alleen Nederlandse spelers, da's toch prachtig en alleen maar goed voor het Nederlandse basketbal? Nou, het zal wel aan mij liggen maar ik wordt er niet gelukkig van en aan het inspiratieloze spel van de Rotterdamse boys te zien, zij ook niet. Voorzitter Van Haga van Rotterdam heeft de mond vol over die ongeinspireerde Amerikaanse zakkenvullers en denkt het gebrek aan Rotterdamse financiën te kunnen verbloemen door met een prachtig plan te komen: we gaan alleen met Nederlanders spelen. Ik heb medelijden met de echte Rotterdamse basketballiefhebbers, voorzover die er nog zijn tenminste. Hier wordt toch niemand gelukkig van? Hier wordt toch niemand beter van? Tijdens de persconferentie mompelde de Rotterdamse coach nog iets van progressie bij zijn spelers en over een vijfjarenplan. Ik zou daar maar snel een paar jaar bij aanplakken want met zo'n team ben je over twintig jaar nog geen kampioen. Nederlandse spelers beter maken? Prima initiatief, maar begin dan bij de jeugdopleiding en probeer niet zo geforceerd opeens roomser dan de paus te worden. Zie jij FC Groningen al in de eredivisie spelen met alleen maar Groninger spelers? Zou het publiek zoiets pikken? Natuurlijk niet, het publiek wil topsport zien. Een initiatief als dit kan nog zulke nobele motieven hebben, het heeft geen enkele kans van slagen op deze manier. Daarnaast is het een vorm van omgekeerde competitievervalsing want Rotterdam heeft helemaal niets te zoeken in de eredivisie met dit spelersmateriaal. Het wordt tijd dat er gepromoveerd en gedegradeerd naar en uit de eredivisie kan worden, dan selecteert het zichzelf wel uit. Onze voorzitter had het in zijn nieuwjaarstoespraak over een plan voor een topcompetitie met Belgische teams. Ik ben er direct voor.
Want wedstrijden als vanavond, die wil ik nooit meer meemaken. Ik ben toch niet belazerd?

En dan te bedenken dat ik hiervoor helemaal naar Groningen ben gereden. Nee, dan onze cheerleaders uit Delfzijl, die zagen de sneeuwbui al hangen. Zij wel...

Een ontevreden Vike.

PS. Heel even toch genoten van die monsterdunk van Harryasz!  NBA materiaal!

1 opmerking:

  1. Hi Vike,
    Ik kan een eind met je meegaan, want inderdaad: dit was geen wedstrijd. Tegelijkertijd kan meneer Van Haga zien dat hij, mocht hij na dit sofjaar, toch weer "aan de Amerikanen" willen gewoon beter moet selekteren. Zoals Donar gedaan heeft dus. Harder werkers met talent, ze zijn er nog, ook onder de Amerikanen. Nee...JUIST onder de Amerikanen, want Nederlandse jongens van dat niveau hebben we niet of nauwelijks. Of vindt hij straks dezelfde achterdeur, zoals Theo Kinsbergen die vond en propt hij straks zijn team vol met Nederlandse Amerikanen? Daar zijn er een aantal heel goede van en kan hij volhouden dat hij het toch echt met Nederlanders doet. Echter: nee, ik was niet teleurgesteld, want een beetje kenner (ja, sorry) wist dat dit zou gebeuren: een kat en muisspelletje, Rotterdammers die niet kunnen en Donar dat geen topprestatie kan leveren tegen zo veel gestuntel. Dat gebeurt altijd als er zoveel niveauverschil is.
    Wat DE dunk betreft: hij was mooi. Maar van NBA-niveau? Het was tegen Rotjeknor, waarvan bekend is dat ze onder de borden weinig tegenstand te bieden hebben...
    Groeten! Jan.

    BeantwoordenVerwijderen