maandag 18 januari 2010

180110: Nederlanders en trucjes

Vike,


Ik heb jouw vorige bericht even flink moeten laten bezinken. Na rijp beraad ben ik tot de conclusie gekomen dat ik je mening grotendeels deel. Toch zijn er mensen, waaronder Marco van den Berg, die het initiatief van Rotterdam van harte steunen. Tijdens de afgelopen week kreeg ik de mogelijkheid om de coach van Flames zelf naar zijn mening te vragen en dat gesprek gaf me wel wat duidelijkheid. Hij is al jaren ernstig voorstander van het beter opleiden van Nederlandse jeugd maar heeft geen enkel vertrouwen in de instanties die dit zouden moeten initiëren. De FEB en de bond zijn voor hem totaal niet slagvaardig en hij zou het liefst een krachtig persoon aan de leiding willen zien die een duidelijk traject zou gaan uitstippelen om het Nederlands basketbal op een hoger niveau te krijgen. Dus, het Rotterdams plan is, volgens hem, een stapje in de goede richting maar om dit als ´topsport´ te betitelen gaat ook hem wel wat te ver.

Dat de mensen van de Rotterdamse club zichzelf nu een veer in de kont steken zegt eigenlijk meer over hun persoonlijke beleving dan over de genomen initiatieven. Maar, je weet maar nooit. Stel je nou voor dat de ontwikkeling zich in Rotterdam goed doorzet en dat ze over 4 jaren met een complete Nederlandse selectie mee gaan doen om de prijzen. Je raadt het al, dan komt het moment dat ik je met jouw artikel ´StierenPoep´ vre-se-lijk om de oren ga slaan en dat je in alle Nederlandse dagbladen moet gaan rectificeren. Maar eerlijk gezegd, ik denk niet dat het zover zal komen. En de reden daarvan is met name: we hebben met Nederlanders te maken. Nederlanders.. welvarend, gemiddeld genomen lange mensen, gezond, sportief en redelijk ambitieus. Maar aan de andere kant, Nederlanders zijn ook lui, verwend, snel ergens zat van en kort door de bocht. Ik denk dat vooral gezien die laatste kwalificeringen het ‘plan’ van Rotterdam gedoemd is te mislukken. Spelers gaan zich ergeren en willen weg. Sponsoren zien geen televisieminuten en haken af. Supporters willen winnen en gaan dus maar naar een andere sport kijken. Kortom, als je zo’n initiatief ergens in Oost-Europa zou lanceren zal het effect groot zijn, daar ben ik van overtuigd. Daar heeft men simpelweg een andere, wellicht betere (sport)instelling.

Ja, en dan het leiderschap. Ook zo’n onderweg waar je nog uren over kan debatteren. In mijn vorige bericht stelde ik voor om Bas als ‘The Man’ van het team om te turnen. Wellicht iets overdreven maar onze Bas speelde wel even een hele puike wedstrijd in Leeuwarden! Zou het één toch met het ander te maken hebben gehad? Je weet het niet...

Natuurlijk zitten er leiders in deze groep. Bostain, Bauscher en misschien zelfs Ross ook wel. Alle drie hebben ze de ervaring en de kwaliteiten om die rol op zich te nemen. Maar waarom komt het nog niet naar buiten c.q. naar boven? Omdat het volgens mij een psychologische move is van coach Van den Berg. Een truc om het maar zo te zeggen. Of die truc daadwerkelijk werkt moeten we afwachten. In een later bericht zal ik je, als je daar de behoefte voor voelt, die truc verder uitleggen. Maar misschien heb je het ondertussen zelf ook al wel zo ingeschat en kunnen we er vanavond onder het sjoelen nog even verder over hebben.



Nog even terugkomend op die speaker, ik had ook zeker de indruk dat hij het wel vaker had gedaan maar ik herkende hem niet. We zullen zien wie het dinsdag tegen Nijmegen doet. Ik hoop weer op Martin want daar begon ik net een beetje aan te wennen. Maar, als alternatief mag die andere wat mij betreft best nog es gaan omroepen.


En Adriaan… heb je die mail van hem gelezen? Hij was duidelijk gepikeerd dat er blijkbaar meer kandidaten zijn voor de rol als mascotte. Concurrentie! Ik ben duidelijk voor Adriaan, elk ander alternatief is volgens mij gedoemd te mislukken. Wat denk je, een handtekeningenactie, zou dat helpen?

Groet, zie je straks. Nike.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten