maandag 7 mei 2012

07052012: Een goed gesprek

Je hebt zo van die dagen. Na de dramatische pot in Den Bosch kon deze kenner de slaap niet vatten. Niet zozeer om het verlies, want dat kan gebeuren in zo’n serie, maar meer om de manier waarop. Aan de radio gekluisterd had ik een prima beeld van het verloop van de wedstrijd en dan weet je als Kenner precies wat er aan scheelt.

De ochtend begon vervolgens net zo als anders. De biologische klok vond het nodig om weer om 6 uur de ogen te openen en dan het standaard ritueel wat een man op leeftijd elke dag moet meemaken.
De krant gaf helaas hetzelfde beeld van de wedstrijd weer wat iedereen al wist. Starend naar buiten bedacht ik me, er moet iets gebeuren, maar wat. Het was half 10 ongeveer toen de telefoon ging. Het gehoorapparaat was nog niet eens op positie dus het opnemen duurde iets langer dan normaal. En ja hoor, te laat. 5 minuten later ging de telefoon opnieuw. Ik nam op en tot mijn grote verbazing had ik iemand aan de lijn die ik kende qua stem maar nog nooit eerder via de telefoon gesproken had. Mijn verbazing was groot maar er was geen tijd om daar over na te denken. Hij begon meteen over het onderwerp waar hij het met me over wilde hebben en als Kenner van deze sport stond ik natuurlijk meteen scherp en gaf antwoord op zijn prangende vragen. Natuurlijk noem ik geen naam van de beller maar na 60 minuten sloten we het gesprek af met de conclusie: het komt allemaal goed.

Soms gaat het er niet om of je iets kan, maar om hoe je het beleeft. Dat ze alle 13 kunnen basketballen is een feit maar om tot een goede teamprestatie te komen op de momenten dat het echt moet, daar komt wat meer bij kijken. Zo zag ik zondagmiddag de wedstrijd van Zwolle tegen Leiden. De eerste helft was voor Leiden superslecht maar toen al twijfelde ik geen moment over wie de wedstrijd zou gaan winnen. Daar lopen een paar spelers rond die weten waar Abraham de mosterd haalt. Ze weten wanneer ze moeten toeslaan en bovendien, ze weten wat ze kunnen en waarvoor ze worden betaald. Als het niet linksom lukt dan gaan we gewoon rechtsom. Als Pietje zijn dag niet heeft dan zorgen we gewoon dat Jantje zijn kansen pakt en hopla, ze wonnen en de stand is daar gewoon 2-0.

Het telefoongesprek was helder en duidelijk. We waren het snel eens en we wisten wat er moest gaan gebeuren. Vandaag zijn er dingen gebeurd die soms echt even nodig zijn. Niet altijd even leuk en fraai maar soms is de botte bijl het enige redmiddel. Het gaf mij in ieder geval een goed gevoel. Soms is sparren zo prettig om het ook eens van een ander te horen. Bovendien, zo ingewikkeld is het allemaal niet want beste Kenners zeg nou zelf, we zagen het toch al lang aankomen...

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat we de wedstrijd morgen zomaar even gaan winnen. Daar moet de andere partij dan wel een beetje aan gaan meewerken. Maar geen nood, mijn vrienden in het Zuiden hebben hun klusje vandaag ook al geklaard dus de kans is groot dat het effect morgen zichtbaar zal zijn bij de roodhemden. Of het zal opvallen? Ach, iedereen heeft toch wel eens de darmen van streek. Dat dat bij ons wat vaker gebeurd dan bij de gemiddelde basketballer is logisch want leeftijd en fitheid gaan niet altijd hand in hand.

Vrienden, ik heb mijn bijdrage geleverd. Jullie ook? En kom nou niet met dat gezwets van we waren erbij in Den Bosch. Nou nou, poe, poe, alsof dat iets heeft uitgemaakt. Gebruiken jullie nou ook eens je hersens en je invloed om iets te veranderen. De club heeft het nodig. Yes, we can!

Ondertussen zijn er steeds meer mensen die ons maar al te graag volgen. Logisch en terecht natuurlijk. Niet alleen om onze onschatbare kennis maar het oog wil simpelweg ook wat. Tja Bike, dat geldt dan helaas niet voor jou maar denk maar zo, zelfs een lelijke zwaan kan vliegen. En Vike, de nieuwe bestelling is binnengekomen, ik neem morgen een doosje voor je mee.

Groet’n en tot Plaza.

Nike

Geen opmerkingen:

Een reactie posten