dinsdag 13 maart 2012

130312: De Waarheid

Ikes,

Ik had me nog zo voorgenomen mijn reeds lang geleden aangekondigde epos over Steve Nash te gaan publiceren. Had me al goed voorbereid, figures and facts opgesnord, zelfs een mail voor wat aanvullende info naar de Steve Nash fanclub gestuurd kortom, dit zou eens een blog worden vol met interessante wetenswaardigheden over de, in mijn ogen, beste blanke guard die de wereld ooit heeft mogen aanschouwen. Dan ploft de krant op de deurmat en wordt ik in één klap weer geconfronteerd met de voortdurende soap die over de bestuurskrakelen van onze club gaat. Als Kenner wordt dan van je verwacht dat je inspeelt op de actualiteit en daar iets zinnigs over zegt ( wat in mijn geval al lastig genoeg is) dus Nash verdwijnt weer naar mijn to-do lijstje. Sorry Steve!

Waar te beginnen. We zijn dus al enige tijd gezegend met een demissionair bestuur, een bestuur dat, laat dat duidelijk zijn, de afgelopen jaren bijzonder goed werk heeft verricht en de club heeft teruggebracht tot waar we nu staan. Wat mij betreft voldoende voor eeuwige dank, standbeelden en het vernoemen van straten, plantsoenen en verkeerspleinen naar de bestuursleden. Ik wil nog wel eens met m'n kleinzoon door het Rob Schuurplantsoen wandelen en hem mooie verhalen vertellen over vroeger, toen Groningen nog zo'n mooie basketbalclub had. En in gedachten zie ik hem dan zijn kleine snoetje naar me toedraaien: "Maar Opa, waarom is die club er nu niet meer dan?". Ik hoop dat ik dan een goed antwoord heb, maar op dit moment zou ik het echt niet weten. Ikes, ik ben het zat, ik ben het echt he-le-maal spuugzat. We hebben een commissie van wijze mannen (en, pardon Grietje, een wijze vrouw) die er voor zouden zorgen dat er een goed nieuw bestuur zou komen. Wijze mannen (en Grietje) zouden deze klus wel even klaren. Dan vertonen zich ook in deze commissie de eerste scheurtjes. De geplande datum voor de presentatie van het nieuwe bestuur wordt niet gehaald vanwege onvoorziene vakanties of zoiets (dat geloof je toch niet) en jawel, de eerste wijze man vind zichzelf opeens niet meer zo wijs en stapt op vanwege een verschil in inzicht. Tenminste, dat lezen we in de krant en dan is het waar. Het artikel staat trouwens vol met aannames en suggesties, het woord "zou" of de vervoeging "zouden" wordt zo vaak gebruikt dat mijn spellingscontrole er zelfs opmerkingen over begon te maken, lees het nog maar eens na. Maar goed, wat in de krant staat is waar. Wat dus ook waar zou zijn (let wel: zou zijn!) is, dat het oude bestuur zich actief zou (..) benoemen met de aanstelling van het nieuwe bestuur en zelfs enkele benoemingen tegen zou houden. Daar zou je toch gek van worden? Maar het staat in de krant, dus het is waar. Een Kenner heeft zijn zekerheden nodig tenslotte. 'Pling!' zegt mijn computer en ik zie een Twitter van onze demissionaire voorzitter verschijnen waarin hij pertinent de beweringen (pardon áánnames) ontkent die in de krant zijn gepubliceerd. Hè? Zou het dan toch weer niet waar zijn? Wie heeft er nu gelijk? Wie vertelt deze Kenner dan eindelijk eens de waarheid? Ikes, ik weet het ook niet meer en eerlijk gezegd wíl ik het ook niet meer weten. Ze zoeken het maar uit, de waarheid zal wel daar liggen waar ie hoort, netjes in het midden. Kunnen we weer gewoon fijn gaan basketballen? Please? Daar heb ik tenminste verstand van. Hoe kan ik mezelf een Kenner blijven noemen als ik geen idee meer heb wat er zich nu écht afspeelt bij de club? "Wij komen u de Waarheid brengen" zo spraken de Jehova getuigen die de afgelopen week bij me aanbelden. "Geen interesse", bromde ik en smeet de voordeur dicht. De Waarheid"? Dat was toch zo'n communistische krant? Of toch niet? Tijd voor een aspirientje want hier krijg ik dus een enorme koppijn van.

Eén van de kenmerken van Steve Nash is, dat hij de assist vaak verkiest boven een eigen score. Het teambelang staat altijd bovenaan. Als je wint, dan win je tenslotte samen. Geen ego's, geen prima donna's. Niet in het team, niet bij de bestuursleden en niet bij de wijze mannen (en, pardon Grietje, één wijze vrouw).
Zeg nou zelf Ikes, zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn?

You can only get an assist if your teammates make the shot.(Steve Nash).


Ik gedachten loop ik het Rob Schuurplantsoen uit, de Jack Suiveerstraat in. Mijn kleinzoon aan m'n hand. Basketbal? Hij mist het niet eens. Ik zucht.

Iets zinnigs hierover zeggen? Ik zou niet weten hoe. Dát is de waarheid.

Vike.

Oh ja, Gisteren speelden de Phoenix Suns tegen de Minnesota Timberwolves. Suns verloor met 127-124. Nash had 25 punten en 10 assists. Dat dan weer wel.

1 opmerking: