donderdag 2 februari 2012

020212: De sjoelclub

Nike,

Wat ik nu allemaal weer meemaak.... Je weet, ik ben een fanatiek sjoeler en gooi, als zeg ik het zelf, een aardig schijfje op de bak (sjoelersjargon). Omdat wij het in de regionale competitie prima doen is de club inmiddels al behoorlijk populair in ons dorpje en verschijnt er met grote regelmaat een artikel in het plaatselijke dorpsblaadje. Gewoon een gekopieerd dingetje hoor, stelt niets voor qua opmaak maar wordt toch best wel goed gelezen en daar gaat het tenslotte om. Maar goed, ik dwaal af. Waar het om gaat is dat de vrijwilliger die wekelijks zijn verslagen over sjoelen in het blaadje zet er helemaal geen verstand van heeft. Ik verdenk hem er zelfs wel eens van dat hij een beetje hekel aan sjoelen heeft, snap je dat nou? Zo heeft hij wel eens in een verslag gezet dat er een flinke misser door ondergetekende werd gemaakt werd op de "één" aan de linkerkant terwijl iedereen echt wel weet dat de "één" aan de rechterkant zit. Toch? Nog niet zo erg, maar hij hij bleef maar doorzeuren over die ene misser en 'vergat' wel te vermelden dat ik een mooie score van 120 had gehaald. Als sjoelkenner weet jij wel wat dat betekent!

Ik heb hem er wel eens op aangesproken maar het enige wat hij dan zegt is dat hij het nieuws niet maakt maar alleen opschrijft. En dat de mensen veel liever iets willen lezen over missers dan over verwachte successen. Het zal wel aan mij liggen Nike, maar ik snap dat soort dingen niet. Sjoelen is hartstikke populair bij ons in het dorp, veel mensen genieten ervan, waarom kun je dan niet eens een stuk schrijven gezien door de ogen van diezelfde genieter? En natuurlijk moet je het over die missers hebben maar waarom altijd alleen daar maar over? Waarom geen goed stuk geschreven als we de club uit ons buurdorp dik hebben verslagen? Waarom geen achtergrondverhaal over de belevenis en de impact van de sjoelclub in het dorp? Omdat zoiets geen nieuws is? Ik, en vele dorpsgenoten met mij, wil hier graag over lezen.



Afgelopen week speelden we in de bekercompetitie de belangrijke wedstrijd tegen De Kleffe Brikken. Zoals je weet altijd een moeilijke wedstrijd en we verloren dan ook met 10-7. In het bokkeblaadje van de volgende dag stond dat we uitgeschakeld waren voor de beker. En dat terwijl we de thuiswedstrijd nog moeten spelen en ik weet zeker dat we die dik gaan winnen. Ik bedoel maar...

Nike, ik weet het wel, deze blog hoort over basketbal te gaan. Ik had best iets over de scheidsrechters kunnen schrijven. Of over de wisselende prestaties van ons team. Of zelfs iets over de houding van de pers ten opzichte van onze club. Maar ik doe het maar niet, heb me veel te druk gemaakt over het sjoelen deze week en bovendien is daar alles al wel over gezegd.

Volgende keer weer gewoon over basketbal, beloofd!

Vike

1 opmerking:

  1. Mooi geschreven Vike. De volgende keer dat men "amateurs amateurs" zingt, is dat vast niet voor de heren in oranje bedoeld, denk je ook niet? Hoewel, misschien durft niemand dat meer na de reprimande van mister Donar ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen