woensdag 6 april 2011

060411: Lekker puh!

Ha Nike,

Zo, ik ben er weer. Was wel even geschrokken van je kwalificatie 'mietje' aan mijn adres. Af en toe is het tijd voor een pas op de plaats, zelfreflectie en even het hoofd leegmaken. Sommige mensen hebben daar een sabbatical year voor nodig, in mijn geval volstaat een korte periode van twee weken en zo ben ik inmiddels al helemaal klaar voor de belangrijkste periode van het jaar: de play-offs.

De periode in Amerika was overigens weer zeer leerzaam. Ik mag wel zeggen dat het haast een werkvakantie is geweest, want zelden in korte tijd zoveel basketbalwedstrijden gezien. Je kon de televisie niet aanzetten of er was wel ergens een basketbalwedstrijd te zien, live of een herhaling. Zo heb ik kunnen genieten van een groot aantal NCAA games die in het kader van de March Madness gewoon niet te missen zijn. Mijn favoriete team (Arizona) kon het helaas niet tot de halve finales brengen maar daarna toch nog voldoende andere leuke games gezien. Niet altijd even goed, maar ongecompliceerde en zeer intensieve wedstrijden. Prachtig om te zien. Ook heb ik in Miami de NBA game Miami Heat tegen Houston Rockets mogen aanschouwen. I fell with my nose in the butter (nieuwe Amerikaanse uitdrukking)! Zeer spannende maar ook zeer goede wedstrijd met als uitblinkers James (ofcourse), Wade (ofcourse) en Bosh, alle met meer dan 30 punten. Wat een sfeer, wat een spektakel! En weer blijft het mooi om te zien hoe goed die yanks alles rondom zo'n wedstrijd hebben geregeld. Van kaartverkoop tot merchandising, alles klopt tot in de puntjes. Ik stel dan ook voor dat wij samen het komende jaar een werkbezoek (uiteraard op kosten van de club) naar de USA gaan doen om een onderzoek te doen hoe we bij Donar nog een aantal stappen kunnen maken om de organisatie nog verder te professionaliseren. Het is maar een idee.

Wat ook klopte waren de scheidsrechters (daar heb je ze weer). Onopvallend, duidelijk leiding gevend en geen moment een storende factor in het geheel. Zo moet het, óók bij ons! Verder zal ik er (voor deze éne keer dan) vandaag geen woorden aan vuil maken. Over scheidsrechters gesproken: je hebt ongetwijfeld gehoord van het overlijden van Piet Leegwater, de volgens vrienden en vijanden beste scheidsrechter die Nederland ooit heeft gehad. Mocht je het hebben gemist: op de site van de DBL staat een erg interessant artikel over hem (héél af en toe ben ook ook positief over de DBL) en ook in 2008 verscheen een prachtige drieluik onder de titel 'De scheidsrechter en zijn zoon' over Leegwater. Google maar eens op die titel (wacht even, je weet niet hoe dat moet dus klik gewoon maar hier) en je kunt het allemaal teruglezen. Een basketbalicoon is heengegaan, ik hoop dat er bij de eerstvolgende thuiswedstrijd op passende wijze aandacht aan wordt gegeven.


Niks te mopperen dit keer, ik kan er ook niets aan doen. Nou ja, een klein beetje dan. Heb je de voorbeschouwing op de site van Amsterdam gelezen over de wedstrijd van 2 april? Ze leren het maar niet af daar, het zal wel afgunst zijn. Amsterdam hebben we dus lekker geveegd en dat gaan we in de play-offs nog twee keer over doen. Lekker puh.

Vanavond naar Zwolle, ik heb je afzegging ontvangen dus zal je missen. Maar had je nu écht persé vanavond naar die rollatordemonstratie gemoeten? Prioriteiten Nike!

Vike

PS. Zie je wel, ik had tóch gelijk met betrekking tot de nieuwe coach. Ben benieuwd hoelang ze dat nog stil kunnen houden...

2 opmerkingen:

  1. Vike, je coachkennis moet nodig worden bijgespijkerd. Jij hebt er alles aan gedaan om ons te overtuigen dat hij op bezoek zou komen, maar ik heb hem gisteravond niet gezien in Martiniplaza. Wel zijn licht gestoorde neef trouwens. Maar die heeft gelukkig andere kwaliteiten.
    Helaas begrijp ik dat collega "kenner" Nike inmiddels op zijn twitter eigenlijk toegeeft dat ie het ook niet meer weet. Misschien tijd voor een nieuwe naam voor jullie rubriek?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Anoniem (...),

    Het feit dat jij de nieuwe coach niet hebt gezien wil nog niet zeggen dat hij er niet was. Overigens heb ik nooit ergens beweerd dat hij op bezoek zou komen, wat ook weer niet wil zeggen dat hij er niet was :-)
    Het is trouwens algemeen bekend dat mijn collega Nike de mindere 'Kenner' van ons tweeën is dus zijn beweringen moet je ook niet altijd serieus nemen.
    Tot slot: de term 'kenners' staat niet voor niets tussen aanhalingstekens, enige zelfspot is ons echt niet vreemd.

    'kenner' Vike

    BeantwoordenVerwijderen