zondag 17 april 2011

170411: Nou nou nou

Beste Vike,

Je schrijft dat je klaar bent voor de Play-offs? Ik denk dat er wel meer zo zijn zoals jij maar de belangrijkste mannen die er klaar voor zouden moeten zijn, zijn het duidelijk niet. Onze verwachtingen tijdens de koffie voorafgaand aan de wedstrijd in Leeuwarden waren afgelopen zaterdag eensgezind. Helaas heb ik je in alle tumult na de wedstrijd niet meer gezien of gesproken. Wat een drama zeg. Ik heb er geen goed woord voor over. Jij wil nog wel eens een paar positieve dingen zien maar ik neem aan dat je deze keer met me eens bent dat er niets goeds te bespeuren was. Dat er in de ploeg wat aan de hand is dat wisten wij natuurlijk al maar dat ze het nu ook nog zo duidelijk laten merken is echt ongelofelijk. We zijn nu allebei vutters maar vroeger toen wij nog gewoon werkten voor ons geld kwam het toch niet in je op dat je de buitenwereld iets liet zien van interne strubbelingen. Zoiets doe je gewoon niet.

Blijkbaar is de houdbaarheidsdatum echt verlopen. En dan met name wat betreft de samenwerking tussen de spelers en met de coach. Ik kan nu wel twintig uitspraken van afgelopen seizoen naar boven halen die lijnrecht tegenover de huidige situatie staan. Om maar eens één te noemen: Heerschappij. Laat me niet lachen zeg. Toen vond ik het al arrogant om zoiets te zeggen maar nu wordt het wel een beetje lachwekkend. Van de acht laatste wedstrijden verliezen ze er vijf. Nou, dan is er weinig sprake van heerschappij! En hoe is het nu zo gekomen? Wie het weet mag het zeggen. Ik kan er wel naar gissen maar dat helpt niks. Bovendien maakt het ook helemaal niks uit wat de oorzaak is. Het is nu zaak dat de mannen even op hun verantwoordelijkheden worden gewezen. Niks gezellig, leuke vriendengroep of dat soort dingen. Ze moeten nu maar eens gaan kijken naar hun salarisstrook en zich dan gaan bedenken aan wie ze dat te danken hebben. Werken voor je geld! Als je niet beter kan spelen dan houdt het natuurlijk snel op. MAAR, en dat werkt nu even in hun nadeel, ze hebben ons al zo vaak laten zien wat ze kunnen en dat is wat wij allemaal, de club en wij als supporters nu gewoon gaan eisen. Nog één maand hard werken en dan kan iedereen lekker zijn eigen ding gaan doen. Groningen verdient het gewoon dat ze nu hun stinkende best gaan doen en alle wedstrijd gewoon gaan winnen. Ik vind zelfs dat het publiek dit moet laten merken aan de spelers. Niet netjes als een brave supporter net doen alsof er niks aan de hand is en weer als een idioot de ploeg aanmoedigen. Nee, we moeten ze laten voelen dat we nu echt iets verwachten. Ja toch?

Zaterdag zijn we er natuurlijk weer bij tegen Weert maar de sfeer zal dan ongetwijfeld anders zijn. Ik ga er nu blind vanuit dat er in de komende week een paar harde woorden gesproken zullen worden en dat is ook helemaal niet erg. Laat speler A nu maar gewoon in groepsverband tegen speler B zeggen wat hem stoort. Het zijn volwassen kerels die op andere momenten ook wel hun mening durven te geven dus nu moet het over het echte werk ook gewoon kunnen. Kritiek met een positieve inslag. Laten we het zo maar noemen. En de reden daarvoor is helder. Groningen dat geven wat het verdient.

En over de nieuw coach, ik snap er niks van. Wij weten nu al 4 weken wie het is en nog steeds komen de berichten niet naar buiten. Feit is in ieder geval dat wij niet lekken en zo hoort het natuurlijk ook. Eén en één is twee. Zijn zij nou zo dom of wij zo slim? Hij zal vol verbazing de afgelopen wedstrijden hebben gevolgd. Ik begreep trouwens dat hij aanstaande zaterdag ook naar Plaza komt om het met eigen ogen te kunnen zien.

Nou Vike, ik ben benieuwd of jouw adrenaline al weer een beetje op normaal niveau is gekomen na de wedstrijd in Leeuwarden. Bij mij duurt dat nog een paar dagen. Mijn boosheid is nu ondertussen veranderd in verbazing. Gelukkig ben ik ook zo flexibel dat mijn bui zomaar kan veranderen als ze ons weer wat goeds hebben laten zien. En daarom zeg ik, zondag 24 april wordt een mooie dag!

Vike, we zien elkaar zaterdag. Doe je voorzichtig met die pillen trouwens? De bijwerkingen zijn heftig zoals je weet…

Groet! Nike.

4 opmerkingen:

  1. Beste Nike,
    "Dat er in de ploeg wat aan de hand is dat wisten wij natuurlijk al" versus "En hoe is het nu zo gekomen? Wie het weet mag het zeggen" komt bij mij tegenstrijdig over. Licht dat eens toe...
    Daarnaast: de gemiddelde supporter weet helemaal niets en betaalt wel geld voor een voorstelling. Wat zou jij vinden van de stelling dat het publiek dan ook recht heeft om te weten wat er aan de hand is? Ik lees allemaal mensen die vinden dat we als supporters niet moeten zeiken (vrij vertaald) maar vol achter dit team gaan staan. Maar waarom zou ik dat doen dan er 'iets aan de hand is' waar ik verder geen enkele invloed op heb?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dan=wanneer in de laatste zin

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Anoniem,

    Hoe het precies komt, de oorzaak, is ons niet precies bekend maar daar kunnen we natuurlijk wel heel nauwkeurig naar gissen. Wij als Kenners weten veel maar niet alles. Wij staan tenslotte niet elke dag met de mannen onder de douche. Belangrijker is nu wat er aan te doen. Managen heet dat. Hoe ga je om met interne kwesties en wie neemt het voortouw. Leiding is nu nodig en die handschoen moet nu rap opgepakt worden!

    En ja, ik ben het helemaal met je eens dat het publiek er recht op heeft. Zeker wij in Groningen. We staan soms allemaal als idioten te schreeuwen en te tieren om ze verbaal te ondersteunen. Nu mogen ze ons wel weer eens wat goeds laten zien. Niet alleen om ons maar ook om het geld dat ze krijgen voor hun presaties.

    Hoe anoniem jij ook kan zijn, we zijn het dus best wel met elkaar eens. Dat maakt je niet meteen een Kenner maar wel een betrokken supporter. Zien we elkaar zaterdag?

    Groet Nike (of Vike)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nike (of Vike),

    Zo Anoniem ben ik niet hoor ;-), maar ik wilde even je reactie peilen zonder aanzien des persoons. Bovendien reageerde de Blogspot server niet geheel adequaat op mijn wens om een Google-account als afzender te vermelden. Jammer.
    Ondertussen las ik de reactie van je collega-kenner en (ook) die sprak mij wel aan.

    En misschien moeten we het betere graafwerk dan maar aan de nieuwsgierige journalisten overlaten in de hoop dat ze zich niet door mooie verhalen van coaches het bos in laten sturen!

    En de kans is groot dat ik je zaterdag laat pootje flippen. Dan weet jij genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen