zondag 17 juni 2012

170612: Hakim Salem. Een man met een missie.


Kenners Zomerspecial Deel 2

Mannen,

Dat was gezellig he? Zo als echte Kenners in een ontspannen omgeving kunnen praten met de coach van GasTerra Flames.
Je had een tikje overdreven, Vike, zo zenuwachtig was ik ook weer niet. Toegegeven, ik had daags van tevoren wat meer aandrang dan gewoonlijk, maar ja, dat hoort erbij, en bovendien werken die incontinentieluiers prima. Daardoor kon ik mij ook gerust wagen aan dat jonge jenevertje. Of twee. Het kwam dus goed uit dat ik met je mee kon rijden, Vike. Die vreselijke Simca ook! Maar er is hoop, want ik heb nu een Kever op het oog. Als nieuw, van 1973, en nog maar 298.000 km gereden. Altijd van een oud vrouwtje geweest, dus dat zit wel snor. Help me onthouden dat ik de bestuurdersstoel nog even besnuffel. Die luiers zijn misschien niet altijd gebruikt...

Het viel me trouwens wel tegen dat Hakim niet wist wat een Simca was. Of een Morris, for that matter. Ik had hem toch wel ingeschat als kenner van Oldtimers, maar misschien moet ik die gedachte herzien. Hij gaf aan erg veel respect te hebben voor de ouderen en dat beviel me goed. Dat hij op vragen onzerzijds aangeeft nog geen Kenner te kunnen zijn omdat hij de levenservaring nog mist geeft mij een goed gevoel. "Je moet jezelf geen kenner noemen, maar je steeds blijven ontwikkelen", zei hij. En hij heeft het ook niet zo op bejaardenhuizen. Hij zou er niet willen wonen zei hij vol overtuiging, maar Hakim viel toch even stil toen de mogelijkheid van massage aan huis werd geopperd. Hij dacht wel dat ie nog steeds actief zou zijn op 85-jarige leeftijd, net als wij dus, eigenlijk: "Tegen die tijd ben ik wel een kenner, dus dan kan ik wel bondscoach worden".

Op het gebied van vriendenkeuze scoort hij voor vele volgers wat minder denk ik, want hij blijkt een grote fan van de Meest Gehate Persoon van tout basketbal-liefhebbbend Groningen. Toch ligt ook dit punt genuanceerder dan je zou denken. Genoemde man - we noemen geen namen - valt, zo valt uit Hakim's woorden af te leiden, namelijk onder de categorie Mensen Die Je Beter Mee Kunt Hebben Dan Tegen. Heb je hem mee, dan is er geen betere, heb je hem tegen, dan is er geen slechtere. En Hakim vindt dat prima. Dus voor de supporters geen probleem: ze kunnen nog steeds wild tekeergaan tegen die figuur, want dat is geoorloofd omdat hij bij de tegenstander hoort. Dat moet een hele opluchting zijn voor die jongen met die ronde brillenglazen die altijd zo enorm schreeuwt op de tribune, hoe heet ie? Ad of zo? Nou ja, ik kan hem aan de andere kant van de zaal helemaal horen in elk geval.

Hakim is nu al een BG-er en dat vindt hij niet vervelend, want dat contact is vrijwel altijd positief, maar het was even wennen. "Natuurlijk is het leuk dat je op tv te zien bent; mijn vader heeft me gezien vanuit Egypte en is helemaal trots op me. Maar het hoeft niet voor mij. Als je een echte BN-er bent heb je geen normaal leven meer". Hakim's woorden waren profetisch want even later bij het vertrek werd hij door fans herkend en enthousiast begroet.

Mooi dat je die laatste vraag van mij zo goed vond, Vike! Ik was zelf eigenlijk wel gecharmeerd van mijn vraag over naaktrecreatie, maar de coach iets minder geloof ik. Hij kwam niet veel verder dan: "Dat is haram, hè?", wat dat ook betekenen mag. Hij keek er wel wat zuur bij.

Die laatste vraag (Wat zou het eerste zijn wat je zou veranderen aan GasTerra Flames?) maakte veel los: "Daar zijn we al wat mee begonnen en daar ben ik ook een heel klein beetje trots op, dat we niet meer van die draaideurspelers hebben. Herkenbaarheid is belangrijk. Verder zou ik de druk van buiten proberen te reguleren. Dat doe je door transparant en eerlijk te communiceren met onze achterban. Anders gaan zaken hun eigen leven leiden en dat moet niet. Als je weet dat de stad om trots en binding vraagt en je gaat eilandjes creëren, dan heb je niet goed gecommuniceerd. Aan het begin van het jaar heb ik tegen het team gezegd: we moeten drie gevechten aangaan. Onderling, tegen de buitenwacht en tegen de tegenstander. De eerste twee wil ik niet. En wat gebeurde er? We deden vooral de eerste twee. Het is ook niet voldoende duidelijk wat onze cultuur, onze visie en missie is. In plaats daarvan werd geroepen dat we kampioen moeten worden. Dat werkt niet."

En zo eindigde dit deel van het interview met een behoorlijke uitsmijter - en dan heb ik het niet over gebakken eieren. Had ik al gemeld dat die jonge coach een toffe gozer is, als ik dat zo mag uitdrukken? Hij neemt geen blad voor de mond en weet wat hij wil. Goede eigenschappen voor een coach van GasTerra Flames, als je het mij vraagt.

Nike, het interviewdeel over Groningen heb ik aan jou als geboren Stadjer overgelaten. Jij weet daar vast wel wat leuks van te maken. Ik moet ondertussen mijn ballen nog ophalen bij Vike, maar hij zit ergens in Friesland. Als ie de ballen maar niet meegenomen heeft naar Appelscha of Sneek. Ik heb morgen een wedstrijd...

Bike


PS. In deel drie van het interview alles, maar dan ook alles, wat een Groninger van Hakim Salem zou willen weten. Filmpje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten