woensdag 13 juni 2012

130612: Hakim Salem. Een man met ballen.

Kenners Zomerspecial Deel 1

Makkers,

We hebben het lang geheim weten te houden maar de echte Kennervolgers wisten natuurlijk al lang met wie de Kenners een ontmoeting hadden gepland. Dat kon niemand anders zijn dan Hakim Salem, coach van de club die wij hardnekkig Donar blijven noemen. Het werd een memorabele avond. Maar laat ik bij het begin beginnen.

Hakim Salem. Coach van Donar (GasTerra Flames)

Rond een uur of 6 parkeerde ik de Kadett in het Groninger Stadspark. Bike, wiens Simca het weer eens liet afweten, zat zenuwachtig naast me. Als jongste Kenner had hij het er maar moeilijk mee. Vandaag zou hij met zijn oudemannenbillen bloot moeten en laten zien dat hij ook écht een Kenner is want een heus interview, dat had de brave Bike nog niet eerder meegemaakt. Ik kon hem geruststellen. Hakim is echt de kwaadste niet, Nike en ik doen het woord wel, als jij nu braaf lacht en knikt komt het best wel goed. Hoe anders zou het lopen…

Nike, die vandaag op de brommer was, stond al te wachten op de parkeerplaats en op hetzelfde moment dat wij uit de Kadett stapten kwam ook de hoofdpersoon van de dag aangereden. De begroeting was hartelijk en zoals afgesproken stapten we even later gevieren het restaurant in. Vooral Nike keek zijn ogen uit, dit was nog eens iets heel anders dan het dagelijkse voer van Tafeltje Dekje. Al gauw vonden we een tafeltje en bestelden een drankje. Eén cola (voor de coach) en drie jonge jenever om de tongen wat losser te maken. Bike stak zijn vinger op, hij wilde een vraag stellen. “Sssst Bike” , bromde ik, “Jij mag straks misschien even, eerst wij”. Nike knikte goedkeurend en stak ook een vinger op, maar dit keer om een tweede jonge jenever te bestellen. “Als dat maar goed gaat”, dacht ik. Zoals misschien wel bekend heb ik enige ervaring met het afnemen van interviews. Zo heb ik de dirigent van ons plaatselijke mannenkoor De Zeurzangers al eens uitgebreid mogen ondervragen. In ons dorp wordt er nog regelmatig over gepraat al is het jammer dat de dirigent kort na publicatie van het interview met de Noorderzon vertrokken was. Tsja, hoe kon ik ook weten wat ‘off the record’ betekende? Ik dacht dat de beste man het over langspeelplaten had of zoiets.
In ieder geval was ik vol zelfvertrouwen en zette ik de Grundig cassetterecorder professioneel aan. Het interview kon beginnen. (Helaas bleek achteraf dat ik per abuis op de play knop had gedrukt zodat er van opnemen weinig terecht is gekomen. Ik moet het dus met mijn notities doen)

"Ik ben een mensencoach"
Het werd een geanimeerd gesprek. Na enig doorvragen kwamen we veel te weten over Hakim. Zo houdt hij meer van naaldhakken dan van pumps, ziet hij liever Barcelona dan Real Madrid voetballen en heeft hij een hekel aan spruitjes. Het is maar dat je het weet. Ook prefereert Hakim Steve Nash boven Shaquille O’Neal (dikke Kennersplus), is de Grote Markt leuker dan de Dam en is Korfbal een veel leukere sport dan Koersbal. De arme Bike stopte snel zijn Koersbaltrofee weer in de tas die hij net vol trots aan Hakim wilde showen.

Hakim spreekt met veel liefde over Egypte, het land waar hij geboren is.  En natuurlijk hebben we veel, heel veel over basketbal gesproken, over Amsterdam en Groningen en over het afgelopen en het komende seizoen. Voor een simpele blog als dit wordt het allemaal veel te veel om in een keer te vertellen en daarom zullen onze trouwe lezers toch nog even geduld moeten hebben.  Er valt nog veel te vertellen en dat zullen we ook zeker doen in Deel 2 en misschien zelfs ook wel in Deel 3 of 4. Even geduld dus nog.

Hakim speelt Jeu de Boules.
De Kenners kijken toe
Na de maaltijd gingen we naar buiten voor het sportieve gedeelte van de avond.  Nike had zijn ballen meegenomen. Het werd tijd voor een potje Jeu de boules, zijn favoriete sport. Helaas bleek Hakim dit edele spel nog niet te kennen en dus moesten eerst de spelregels worden uitgelegd. Hakim leert snel en begreep al gauw dat een jumpshotje niet de beste techniek was voor deze sport. Toen zich ook nog enkele professionele sjeudeboelers op de baan melden duurde het niet lang of we waren in een verwoede strijd geleverd. Enfin, de foto’s spreken voor zich  (helaas zijn alle foto’s waarop de Kenners goed zichtbaar staan jammerlijk mislukt, excuus daarvoor).


Al met al een prachtige avond met een coach die zich liet kennen. Maar dan in de goede zin des woords. Een mensencoach, zoals hij zelf zegt en iemand die zijn vak met veel passie beoefent omdat hij het gewoon zo ontzettend leuk vind. Iemand die het niet gemakkelijk heeft gehad in zijn eerste jaar in Groningen en daar ook openhartig over praat. Maar ook iemand die vol vertrouwen praat over de toekomst bij Donar, de mooiste basketbalclub van Nederland. Een man met veel humor maar ook een man die kritisch op zichzelf kan zijn. De Kenners hebben Hakim beter leren kennen en, eerlijk is eerlijk, dat beviel ons wel. Binnenkort dus veel meer in deel 2 maar niet voordat ik eindig met de beste vraag van de avond die helaas niet door ondergetekende werd gesteld. Ook Nike moest lijdzaam toekijken toen die dekselse Bike vanuit het niets opeens die vraag stelde: “ Als jij de baas was bij GasTerra Flames, wat zou je dan veranderen?” Stom, waarom heb ik daar niet aan gedacht? Shoarma of spruitjes, wie wil dat nu weten? Die vraag had ik moeten stellen! Nike was not amused en keek saggerijnig voor zich uit. Hij zou het echter meer dan goedmaken.  Maar daarover later.

"Ik doe dit echt alleen maar omdat het zo ontzettend leuk is"

Op weg naar huis was Bike wat stilletjes. Nog steeds onder de indruk dat hij met een echte BG’er had gesproken. Een handtekening had hij niet durven vragen dus die regel ik een volgende keer wel voor hem. Ik parkeerde de Kadett voor de nette aanleunwoning van Bike. “Nou, dag hoor” zei hij, en stapte uit. Zijn ballen liet hij in de auto liggen.

Fluitend reed ik naar huis. Het wordt een mooi seizoen. Het verhaal Hakim Salem is nog niet afgelopen. Het is nog maar net begonnen. Zeker weten.

Vike

Wat vind Hakim van Groningen, Amsterdam,  de Kenners en Donar? Welk liedje zongen de Kenners met Hakim? Hoe heeft hij zijn eerste jaar in Groningen beleefd en welke verwachtingen heeft hij voor het komende seizoen? Waarom is Arik Shivek zo belangrijk in zijn leven? Het antwoord op deze en veel meer vragen binnenkort op deze site. Met nieuw foto- en nog meer videomateriaal.  Niet missen dus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten