woensdag 17 juli 2013

170713: Dike en een zilveren sigaar

Beste Ikes,

Ik sta weer met beide voeten op de grond. Dat zit zo: ik was even een paar weekjes weg naar de bakermat van onze favoriete sport. En daarvoor moet je in zo’n zilveren sigaar, tenminste, dat zeiden Petronella en ik vroeger altijd als we een dagje Schiphol deden. Dat was nog in de tijd dat passagiers gewoon zeiknat werden als ze uitstapten en het regende. Zelf vlogen wij nooit. We hadden daar het geld niet voor en
Vreemde sigaar
bovendien was mijn geliefde eega als de dood voor die dingen. Alleen de aanblik was voor haar al voldoende om te huiveren. À propos zilver: die vliegtuigen lijken tegenwoordig wel vliegende reclameborden. Ze zien er volkomen belachelijk uit. Laatst zag ik er zelfs een helemaal verkleed als Goldbär van Haribo. Nou vraag ik je…

Na het vroegtijdig verscheiden van mijn lieve Petronella lag voor mij dus de weg open (qua angsten in elk geval) naar het “kiezen van het luchtruim” om nog maar eens zo’n oude uitdrukking van stal te halen. Ik heb sindsdien diverse tripjes ondernomen, bijvoorbeeld naar plaatsen waar onze favoriete club speelde. En dat ongeacht de – voorspelbare – uitkomst. Zo hadden jullie mij kunnen treffen in Istanbul, Thessaloniki, Gran Canaria of Münster (dat laatste dan toch gewoon met de auto). Ik kan me niet herinneren jullie daar ontmoet te hebben, trouwens. Blijkbaar was Appelscha of de Grote Markt ook erg aantrekkelijk.

En zo dacht ik er ook al een tijdje over om ons nichtje Dike te gaan bezoeken. Jullie weten dat zij op uiterst
Superman?
jeugdige leeftijd per schip verhuisde naar “het land van de onbegrensde mogelijkheden” (weer zo een) en pas de laatste jaren hebben we weer wat meer contact, leve het Internet. Zij haalde mij per grote pick-up truck op van het vliegveld van Los Angeles en het klikte vanaf het eerste moment, moet ik zeggen. We praatten honderduit en al snel kwam het gesprek op basketbal. Niet zo gek, want we reden vlak langs het Staples Center, waar ze net bezig waren een groot billboard van Dwight Howard weg te halen. Tot mijn stomme verbazing bleek ze alles van GasTerra Flames (of Donarrrrr, zoals ze zelf zei) te weten. Ze maakte zich nog wel wat zorgen over het team van komend seizoen.

Bill
Thomas had het goed gedaan in de play-offs, maar zag hij wel voldoende uitdaging in de reguliere wedstrijden? En zou hij dit jaar beter worden aangespeeld, want zelf creëren zit er niet echt in als je zo groot bent. Van Yannick had ze niet zo veel gezien, maar zij dacht aan de historische woorden van Bill Pijl, die kende ze blijkbaar ook al: “Ik kan alles wat jullie ook kunnen, maar dan veel trager”. Was zijn handelingssnelheid wel vooruitgegaan? De knie van Jessey was volgens haar geen punt: “die speelt straks weer de pannen van het dak” en van JD zei ze “het blijft toch een Grunneger”. Ik moest onwillekeurig terugdenken aan mijn wisseling van de AMRO naar de NMB.

Ze leek ook veel te weten van onze nieuwelingen: Ross Bekkering “harde werker”, Arvin Slagter “veel slimmer dan je denkt”, Craig O “moet aan carrièreplanning doen, dan wordt het een grote” en Mark-Peter Hof “nuttige gatenvuller”. Coach Ivica vond ze grappig en tactisch sterk.

Die dus niet

Ik vroeg haar nog hoe ze dat allemaal kon beoordelen van een afstand, maar volgens haar bestaan er geen afstanden meer. “Het is allemaal een kwestie van relaties”, zei ze. Ik vond het nogal cryptisch, maar aangezien jij zo’n relatie-expert bent, Nike, hoop ik dat jij hier enig licht op kunt laten schijnen.


Voor wat betreft de nog in te vullen posities voor het Team was zij het in het geheel niet eens met jou, Vike. Volgens haar moeten we inside een scorer hebben en niet dat blok beton uit Minsk waar jij zo weg van bent. En voor de point moeten we geen Nash halen, maar juist eerder een Europese speler. Voor de veelzijdige invulling van de wing dacht zij aan Rudy, maar ik heb haar duidelijk proberen te
Die dus wel
maken dat dat misschien niet direct haalbaar is. Dat vond ze onzin want ook dat is een kwestie van relaties volgens haar. Dus je ziet waarom ik nu je hulp inroep, Nike!

Met verwachtingsvolle groet,

Bike

PS1 Vike, Speel jij ook op Noorderzon met je marching band? Dan kom ik even kijken.

PS2 Nike, ik hoor dat je een nieuwe hobby hebt. Word je concurrent van John de Mol?

PS3 Was gezellig maandagavond met Gike en Hike. Ik miste toch Mike met zijn sonore stemgeluid. Wel een beetje kalm aan met de wijn de volgende keer!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten