woensdag 15 juni 2011

150611: Reken er maar op!

Tja Nike, het even geduurd maar hier dan toch eindelijk weer een berichtje van mij. De klap zal ongetwijfeld ook bij jou hard zijn aangekomen want het kampioenschap hadden we dit jaar toch echt voor het grijpen. Die laatste wedstrijd in Leiden zal me nog lang bijblijven. Wat een thriller was dat zeg! Ik heb me regelmatig afgevraagd of m'n pacemaker het zou volhouden en geloof me, ik hoorde het ding af en toe luidkeels protesteren tegen zoveel spanning. Ik loop nu zo langzamerhand zo'n jaar of 30 bij Donar en kan me niet herinneren ooit eerder een triple overtime mee te hebben gemaakt en dan ook nog in zo'n allesbeslissende wedstrijd! Enfin, ook dat is sport en als we eerlijk zijn zullen we moeten toegeven dat de beste gewonnen heeft en de titel dus terecht naar Leiden is gegaan. Ik kan er vrede mee hebben alhoewel ik er direct na de wedstrijd toch even flink ziek van ben geweest. En ach, als de titel dan toch naar een andere ploeg moet gaan, dan maar naar Leiden want dat clubje heeft al jarenlang mijn sympathie. Knap hoor, hoe ze dit voor elkaar hebben gekregen!

Alsof het allemaal nog niet genoeg was heeft mijn favoriet voor de NBA titel, Miami Heat, het ook al niet gehaald. 2011 is duidelijk mijn jaar niet, hoe knap ik het ook vind van Nowitzki en friends vind dat ze de titel hebben weggekaapt. Het lijkt wel het jaar van de underdogs.

Genoeg over het verleden, het wordt tijd dat we onze blik richten op het komende seizoen. Ben benieuwd wat jij vind van de keuze van onze nieuwe coach, Hakim Salem. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit niet heb zien aankomen, ook al omdat er toch redelijk betrouwbare aanwijzingen waren voor een andere naam. Zo zie je maar weer eens, ook basketbalkenners hebben het wel eens bij het verkeerde eind. Al met al kan ik me wel vinden in de keuze voor deze coach, dit kon wel eens erg verfrissend gaan uitpakken. Inmiddels ook een tweetal nieuwe spelers op het roster en binnenkort zullen daar nog een aantal bijkomen. De meest spectaculaire aankoop zal op korte termijn bekend gemaakt worden (je weet wie ik bedoel), ik ben erg benieuwd naar de reacties van de achterban! In ieder geval zal duidelijk worden dat we ook het komend jaar weer een flink deuntje gaan meeblazen in de nationale en wellicht internationale competities!

Ik maak me wel een beetje zorgen om de toekomst van het basketbal in Nederland, Nike. Zo lang we te maken blijven houden met een stuurloze en zwabberende bond zie ik de komende jaren echt somber tegemoet. Ook op clubniveau voldoende redenenen tot zorgen. Groningen, Leiden en misschien ook Den Bosch en Leeuwarden zijn de enige clubs waar ze het redelijk voor elkaar hebben. In Amsterdam blijft het lastig en ook Rotterdam en onze vrienden uit Nijmegen gaan zorgelijke tijden tegemoet. Ik ben geen fan van de Telegraaf maar vandaag staat er een stuk in deze kwaliteitskrant dat warempel niet helemaal onwaar is. Beetje ongenuanceerd, dat wel, maar ik onderschrijf de stelling dat er een wanbeleid wordt gevoerd door de FEB absoluut. De vraag blijft natuurlijk: 'Hoe dan wel?' Is het een optie om het aantal buitenlandse spelers drastisch te verlagen? Ik heb mijn twijfels daarover, zolang er niet voldoende kwaliteit is bij de Nederlandse jeugd zul je geen volle zalen trekken als het spelpeil nóg minder gaat worden dan het nu al is. Er zal op diverse fronten aangepakt moeten worden: jeugdbeleid, competitie-indeling, media-exposure en ga zo maar even door.

On the bright side: alle tekortkomingen geven ons natuurlijk weer een bestaansrecht voor het nieuwe seizoen want reken maar dat er voldoende redenen zullen zijn om te mopperen. Dat blijven we dus gewoon weer een jaartje doen Nike, ik reken weer op je steun!

Vanmiddag maar eens naar de camping, ik hoorde dat er een afvalbak pal naast mijn zomerhuisje wordt geplaatst. Pfff, 2011 is echt m'n jaar niet. Gelukkig worden in 2012 zowel Donar als FC Groningen kampioen, komt er een nieuw bondsbestuur en zendt Studio Sport wekelijks een uur basketbal uit. Reken er maar op!

Vike

PS. Nog vergeten: onze nieuwe topspeler wordt ge-ga-ran-deerd MVP in 2012! Hebben we toch 3 MVP's in het MVT rondlopen van 2012!

1 opmerking:

  1. Hi Vike, mijn columns over Lebron James vind je op www.donarbasketbalgroningen.nl
    Groeten, JanW

    BeantwoordenVerwijderen