dinsdag 1 maart 2011

010311: Corrupt

Hee Vike,

Weer een beetje terug op aarde? Je zat aardig in de lappenmand door de griep begreep ik. Was het wel griep? Met jouw levensstijl zou het natuurlijk best iets heel anders kunnen zijn. Ik hoop dat je weer op de been bent want de basketbalwereld mist je.

En jij hebt natuurlijk zelf ook wat gemist. De derde verliespartij afgelopen zaterdag van dit seizoen en eerlijk is eerlijk, het was terecht. Het leek wel of Bergen of Zoom naar de stimulerende middelen had gegrepen want zelfs in de tweede helft bleven ze maar gaan en waren ze bijna onvermoeibaar. We zijn dat natuurlijk helemaal niet gewend van de ploeg van Goedee dus onze ploeg was duidelijk overrompeld. Maar Marco en zijn mannen verdienden het ook niet om te winnen. De bezieling en scherpte was duidelijk veel te laag en als de tegenstander dan juist aan het pieken is dan is het vechten tegen de bierkaai. Marco noemde zijn team corrupt. Zelfs na zijn uitleg begreep ik het nog niet maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen. Corrupt heeft in het Nederlands maar ook in het Engels een dusdanige negatieve lading dat ik die woorden nooit zou gebruiken bij de prestaties van zijn team. Een vorm van luiheid of gemakzuchtigheid, ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen maar corrupt..nee, niet gepast. De filosoof Van den Berg heeft wel vaker uitspraken waarvan je denkt, past dit wel.. of sla je nu niet een beetje te ver door maar zolang je wint heb je altijd gelijk zullen we maar zeggen. In dit geval heb ik het woordenboek er maar eens bij gepakt en ik blijf bij mijn mening dat hij beter andere woorden had kunnen kiezen.

En dan zeggen mensen dat een keer verliezen helemaal niet erg is. Niet erg? Jawel! Weet je nog, het Jaar van Donar, de Heerschappij. Zou Donar de Dondergod in de oudheid ook wel eens verloren hebben in zijn strijd tegen het goede of het kwade en dan gedacht hebben, ach, een keer verliezen maakt niet uit? Toen was verliezen vaak dodelijk. Dus het maakte zeker wel uit. De filosofische vergelijking vervalt dus meteen op het moment dat er een keer verloren wordt. Dat is ook het vreemde van zo’n thema. Heersen doen we natuurlijk wel omdat we nog steeds met kop en schouders boven aan staan maar toch. Als je het bekijkt vanuit een normaal en dus niet filosofisch perspectief is verliezen helemaal niet zo erg als je er maar iets van leert. En dat het team er iets van geleerd heeft denk ik absoluut. De ploeg heeft tijdens de eerste training na die verloren wedstrijd de beelden helemaal teruggekeken en ik neem aan dat daarna de juiste conclusies zijn getrokken. Het zou ook maar zo kunnen zijn dat het woord ‘corrupt’ nog een paar keer terug is gekomen want ik neem aan dat ook de spelers niet meteen begrepen zullen hebben wat de coach hiermee bedoelde. Helderheid en transparantie, daar gaat het om. De volgende wedstrijd kan het team laten zien hoe ze omgaan met deze situatie en laat dat nou net tegen de ploeg zijn die we ook in de halve finale van de Beker zullen gaan treffen. Nu wordt die wedstrijd tegen Nijmegen opeens toch wel heel bijzonder.

Je zal ongetwijfeld al hebben gezien dat soms mensen een reactie op onze sait ( op z’n Grunnings) achterlaten. Een zekere Anoniem noemt Wierd Goedee als de toekomstige hoofdcoach in Groningen. Nou weten wij natuurlijk meteen al wel wie deze Anoniem is omdat hij ook op andere saits wel eens een berichtje plaatst en dan begrijp je al heel snel welk persoon achter dit sterk gekozen pseudoniem is. Dat hij Goedee als naam noemt verbaasd me dus ook niet want zijn opvattingen deel ik per definitie meestal niet. Gelukkig weten wij wel beter in welke vijver er gevist wordt. Goedee? Laat me niet lachen. Misschien als assistent van de assistent maar hoofdcoach.. nee, dat is duidelijk een mission impossible. Uit betrouwbare bron heb ik gehoord dat de vijver weer kleiner is geworden en dat er nog maar twee namen over zijn. Laten we ze even gemakshalve Jan en Piet noemen. Beide hebben ze nu nog gewoon een baan en beide komen echt niet voor een appel en een ei naar Groningen. Dus Jan of Piet? Ik gok op Piet.
Nou Vike, weer genoeg om over te filosoferen. De beslissing in de Beker valt deze maand en dus stijgt de spanning naar een redelijk hoogtepunt. Ik hoop in ieder geval dat je het hoogtepunt ook kan gaan beleven want dat ziek zijn moet nou maar weer eens afgelopen zijn.

Groet en beterschap! Nike

Geen opmerkingen:

Een reactie posten