woensdag 12 januari 2011

120111: Van kunstgebit tot toupet

Waarde Nike,

Uiteraard wens ik jou ook het allerbeste voor het komende jaar. En dat begint natuurlijk met een beter passend kunstgebit want wat je nu in hebt, dat kan écht niet meer hoor.

Maar goed, dit is wellicht niet de plaats voor cosmetische adviezen (anders heb ik er nog wel een paar) maar voor serieus gebabbel over basketbal. Ik heb met veel interesse je voorwaarden met betrekking tot een nieuwe coach gelezen en ik kan me er grotendeels wel in vinden. De kunst wordt natuurlijk om een naam te vinden bij het profiel en dat zou maar zo eens lastig kunnen worden. Er circuleren inmiddels enige namen in het ook jou bekende circuit maar ik heb er nog geen één gehoord waarvan ik dacht: Ja, die past precies bij onze club! Gelukkig zijn wij niet degene die beslissingen nemen en zullen we de ontwikkelingen kritisch blijven volgen.

Over kritiek gesproken: alhoewel ik me best kan vinden in het besluit om na afloop van het seizoen afscheid te nemen van de huidige coach (hoe je het wendt of keert, coaches en spelers blijven passanten) heb ik toch enige moeite met de communicatie hierover. Houdbaarheidsdatum? Wat is dat nou weer? Hadden ze daar niet iets anders voor kunnen verzinnen? Aan de andere kant heb ik ook moeite met het de vele interviews die ik nu van diezelfde coach lees en waarin steeds subtiel wordt geschopt naar het huidige bestuur. Je kunt er van vinden wat je wilt, maar dit bestuur heeft er wel voor gezorgd dat onze club daar staat waar de mooiste club van Nederland hoort te staan, namenlijk bovenaan! We mogen blij zijn dat we in Grunn geen ego's hebben zoals in Amsterdam of Den Bosch die met veel cash hun club kampioen maken om even later de stekker er weer uit te trekken. Over beleid op lange termijn gesproken...

Tja, en zo komen we bij de toekomst van het Nederlandse basketbal. Als gediplomeerd pessimist zie ik die toch zorgelijk in. Natuurlijk kunnen we het hebben over inbreng van Nederlandse spelers, over jeugdopleidingen, over scholing van scheidsrechters en nog veel meer maar volgens mij staat en valt alles bij een goede nationale bond waar mensen met visie en kennis van zaken aan de touwtjes trekken. Ik heb er zo mijn twijfels over. Wat ik mis is een consistent beleid op lange termijn. Smeets heeft inderdaad een aantal goede punten maar om hem nu direct te promoveren tot de basketbalgoeroe van Nederland gaat me ook weer veel te ver. Diezelfde Smeets is mede verantwoordelijk voor een schromelijk gebrek aan nationale media-aandacht voor de mooiste sport die er beoefend wordt. Juist hij had ervoor kunnen zorgen dat het meest belangrijke sportprogramma van Nederland de sport waar hij zelf groot (nou ja, groot) door is geworden meer en betere promotie had gekregen.

Dit jaar bestaat onze club 60 jaar. Aanstaande zaterdag zullen we een aantal Donarcorifeeën begroeten en eren. Ik moet zeggen, daar gaat mijn Donarhart van bloeien. Het grootste gedeelte van die 60 jaar waren wij er bij Nike en beide behoren we tot de happy few die alle kampioenswedstrijden hebben meegemaakt. Als we het dan toch over nieuwjaarswensen hebben: ik hoop dat we er nog vele mogen meemaken, mét of zonder Nederlandse inbreng. Iedere speler die het Donarshirt heeft gedragen sluit ik in mijn hart, of hij nu uit Siddeburen of uit Boise USA komt.

Ik hoorde dat onze 'collega' Giacomo Grevo grootvader is geworden en dus officieel is toegelaten tot het Verbond van Ouwe Mopperaars. Op deze plaats wil ik hem daar van harte mee feliciteren en hem verwelkomen bij het VOM. Als voorzitter zul jij hem inmiddels hebben bijgeschreven in ons ledenbestand.

Bijzonder dat de Lakers hebben verloren? Welnee joh, in Amerika noemen ze Los Angeles 'Het Den Bosch van de USA'. Hoogmoed komt altijd en overal voor de val.

Ik ga m'n toupet eens laten bijwerken dan sta ik er zaterdag weer mooi op!

Vike

1 opmerking:

  1. De Bossche Celtics29 januari 2011 om 13:31

    @Vike: Los Angeles 'Het Den Bosch van de USA'
    Dankjewel voor deze vergelijking.
    Als buitenstaander zou ik niet zo snel oordelen over een andere club. Woorden als 'hoogmoed' en 'ego's die met veel cash hun club kampioen maken' laten blijken dat je geen respect toont voor andere clubs of mensen die er veel geld in steken. Een competitie met alleen Groningen lijkt me toch ook niet de bedoeling?
    Als iedereen nu eens wat 'groter' gaat denken en niet teveel met zijn eigen clubje bezig is zie ik echt wel perspectief.

    BeantwoordenVerwijderen