maandag 3 januari 2011

030111: wat gaat geschieden..

Best Vike,

Als eerste natuurlijk de beste wensen voor het nieuwe jaar 2011. Dat het maar een vruchtbare en leuke periode mag worden. De afgelopen weken zijn eigenlijk in een roes aan me voorbij gegaan. Griep, de kelder opruimen, kleinkinderen 3 dagen op bezoek (pfff) en een paar keer de dvd gekeken van het kampioenschap. Daarnaast natuurlijk ook uitgebreid nagedacht over de vraag die jij me stelde, waar moet de nieuwe coach aan voldoen…

Eigenlijk zijn mijn voorwaarden simpel. Als eerste, een redelijk normaal mens in de omgang. Dat zal nog niet heel erg gaan meevallen want elke coach heeft zijn eigen trekjes. Maar iemand die de stelling hanteert: afspraak is afspraak en zich ook als zodanig gedraagt, is voor mij een goed persoon. Ten tweede, aantoonbaar ervaring op een hoog basketbalniveau. Oftewel, hij moet prijzen hebben gewonnen en weten wat het is om met druk en spanning om te gaan. Geen aanstormend talent maar iemand die de klappen van de zweep kent. Wij zijn in Groningen aan onze stand verplicht dat we iemand voor de groep hebben staan die ons verder brengt en niet iemand die zogenaamd ‘de kans krijgt’. En tot slot, ten derde, iemand die snapt voor wie de ploeg het doet. Niet alleen voor zichzelf spelen maar ook de supporters benaderen en respecteren. Zonder publiek heb je geen professioneel basketbal. Laat dat duidelijk zijn.

Mijn voorwaarden zijn dus niet zo zwaar en ingewikkeld maar ik ben wel heel benieuwd wie er uit de hoge hoed wordt getoverd. De vorige keer dat we in zo’n situatie zaten kregen we opeens die rare snuiter Claros. In het sportjaaroverzicht van RTV Noord kwam trouwens de kreet ‘houdbaarheidsdatum’ nog een paar keer voorbij. Alleen nu vanuit een heel ander perspectief. Mocht je het nog niet gezien hebben, kijk er nog es naar via internet. Dan begrijp je meteen wat ik bedoel. Los van het feit of ik het een verstandig besluit vind of niet om coach Marco niet langer vast te houden, zou ik wel eens willen weten wat de ambities zijn van de club. Ambities op korte en lange termijn. Een besluit over een coach zou daar namelijk alles mee te maken moeten hebben. Zo ook voor een assistent. Ik gok nu dat de huidige assistent niet zal blijven en dat zou ik wel betreuren. Maar ach, wie zijn wij. Er zijn mensen binnen de club die deze besluiten moeten nemen en wij kijken en luisteren er gewoon naar. Als het je bevalt ben je blij en gelukkig en als je er niet zo blij mee bent moet je ook nog oppassen tegen wie je dat zegt en hoe je dat formuleert. We zullen het zien.

Ik voel aan mijn water dat 2010 zó succesvol was en dat het nog wel eens een hele poos kan gaan duren voordat we weer zo’n periode gaan meemaken. Heeft iets te maken met spanningsbogen en sinusbewegingen. Ik leg het je nog wel een keertje uit.

Trouwens, een enorme tip voor je. Kijk eens naar het interview met Mart Smeets op ibasketbal. Zeker deel drie is een aanrader. Niet dat ik het met alles met hem eens ben maar bij een aantal situaties slaat hij wel de spijker op z’n kop. En dat geeft te denken. Wij in Groningen vermaken ons natuurlijk nog prima met het basketbal maar laten we eerlijk zijn..Landelijk en Europees gezien is het eigenlijk ‘nait best’. Hoe lang gaat zoiets nog goed? Hoe zit het met de talenten? Waarom spelen de goeie Nederlanders nu al op de scholen in Amerika en kennen we ze niet eens?

Nu de vraag aan jou, wat is jouw mening over de toekomst van het basketbal in Nederland. Ik hoor het graag van je. Ik las net dat de Lakers trouwens een flink aantal wedstrijden achter elkaar hebben verloren… het zal toch niet…

Tot binnenkort! Nike

Geen opmerkingen:

Een reactie posten