dinsdag 15 januari 2013

150113:Slapjanussen

Waarde Ikes,

Nummertje 11
Welgeteld één reactie hebben we mogen ontvangen op onze fantastische Kerstpuzzel met dito prijzen. En die ene meldde dat ie het "pittig" vond. Een oplossing insturen ho maar. Voor de rest: oorverdovende stilte. Dat geeft te denken toch? Blijkbaar zijn al die andere oudere Donar-fans inmiddels inderdaad overgegaan in het fossiele stadium. Ik weet het ook niet. Teleurstellend is het wel, maar ik heb begrepen dat ik voorzichtig moet zijn met kritiek in het openbaar, want je kunt tegenwoordig zomaar weggestuurd worden. De politieke correctheid is blijkbaar ook al tot onze favoriete sport doorgedrongen. Bah. Wat ik wèl weet is dat ik mee voortaan weer gewoon tot jullie richt in deze blog. Jullie reageren tenminste. Dat wil zeggen: Vike kwam klagen dat zelfs hij niet alle antwoorden wist en Nike kwam klagen dat ie door het slijk gehaald was. Tja. Ik stel me er maar mee tevreden.

Ik ga natuurlijk nog wel even de antwoorden geven, zodat iedereen kan zien dat het ècht wel te doen was geweest. Bij deze.
  1. Hoe oud zijn de Kenners gezamenlijk? Hint: we trekken alledrie al geruime tijd van Drees. Correct antwoord is 254. Specificatie laat ik hier achterwege uit piëteitsoverwegingen. 
  2. Hoe heet ons nichtje dat in Los Angeles woonachtig is? Zij heet natuurlijk Dike. 
  3. Welke oud-Donarvoorzitter had een grote boot? Zoveel hebben we er niet gehad, dus met wat wegstrepen kom je dan al gauw bij Albert Moesker. 
  4. Welke Kenner heeft een kleine boot? Dat is genoegzaam bekend. Vike's pieremachochel drijft vaak op de Friese meren. 
  5. Wat was het spelersnummer van Travis Reed in 2004? Dat shirt dat ie in al z'n enthousiasme weggaf maar later weer nodig had, droeg nummer 11. 
  6. De eerste coach die bij Donar werd ontslagen heette Chuck Campione. Hij had naast zijn coachschap een handeltje, wat niet erg gewaardeerd werd door het bestuur. Welk handeltje was dat? Dit kun je bijna niet weten als je er destijds niet heel dichtbij zat, maar toch een leuke. Het handelde zich namelijk om modelvliegtuigjes. 
  7. Welke oud-Donarspeler had een "brommer van de zaak"? Dat was de van Rowic (Dordrecht) afkomstige Rene Ridderhof. Het merk brommer is mij even ontschoten. Zijn zoon Mark speelt nu voor Landstede. 
  8. Hoeveel bedpartners heeft Nike versleten? Antwoord volgens het telsysteem van de Piraha indianen. Nogal een controversiële vraag, maar dat telsysteem is "een, twee, veel". Het enig juiste antwoord is dus "veel". 
  9. Welke Kenner is een groot fan van Shaquille O'Neill? Bike is vooral fan van de combinatie speler - persoonlijkheid. Shaq heeft een nogal bijzonder gevoel voor humor. 
  10. Hoe heette de coach die op de speakertafel sprong tijdens de wedstrijd? Eenvoudig: Pep Claros. Je had verder kunnen noemen: smeet met bidons en stiften, dronk ijskoffie tijdens de wedstrijd, zei altijd 'this is not professional', etc.etc. 
  11. Welke oud-Donarspeler wilde na zijn basketbalcarrière vliegtuigtechnicus worden? Ralf Melis was de speler die zijn hele verdere leven al had uitgestippeld. Maar zie: hij werd wiskundeleraar. Ook een mooi beroep. 
  12. In welke provincie woont Vike? Uiteraard in Drenthe. 
  13. Welke plaats in het Noorden speelt een belangrijke rol in het leven van alle drie de Kenners? Dat is Haren, omdat dit respectievelijk de geboorteplaats, woonplaats en speelplaats (basketbal) van de Kenners is. 
  14. Welk Gronings bedrijf wilde Donar wel sponsoren maar mocht dat niet? Dat was de firma Niemeijer, die Donar met de naam Samson wilde laten spelen. Reclame voor rookwaar was echter niet toegestaan. 
  15. Welke firma produceert die heerlijke zomerkoninkjes? Dit is natuurlijk de firma Krops, wereldberoemd in heel Groningen e.o. 
  16. Tel bij de eerder verkregen getallen het geboortejaar van Prins Willem V van Oranje op en beschouw dat getal als één antwoord. Prins Willem V werd geboren in 1748. Met die eerdere getallen erbij maakt dat 2013. 
  17. Wie is dit? Dit karakteristieke hoofd behoort toe aan oud-Donar springveer Doug Jemison. 
  18. Op de plaats waar nu Martiniplaza staat, stond daarvoor een boerderij. Om dat te weten kun je op internet te rade gaan of uit je eigen geheugen putten. Overigens stond Auto Century er eerder dan de Martinihal. Tegenover de hal waren de voetbalvelden van GRC. 
  19. Hoe heette de eerste directeur van Martiniplaza - toen de Martinihal? Dat was de immens populaire Henk Borgman, naar wie een van de zalen van Martiniplaza is genoemd. 
Dit mag dus niet

Als de gevraagde letters door elkaar waren gehusseld op de juiste wijze, dan had men daar kunnen lezen "een basketbalrijk 2013".
De puzzel heeft in elk geval één persoon van de straat gehouden, namelijk ikzelf. En dat is dan toch weer winst.

PS Moeten we het ook nog over de basketbalactualiteit hebben? Nee toch? Ik denk dat jullie daarover beter kunnen berichten dan ik.
PS2 Nu onze vriend Hakim weg is heb ik de Petanque training ook maar afgezegd. Het is toch niet half zo leuk dan hè?

3 opmerkingen:

  1. Oh ... dan had ik er (van de vragen waarop ik dacht een antwoord te hebben) nogal wat fout.

    Zo dacht ik bij Albert Moesker aan de burgemeester die regelmatig in Zwitserland verbleef.

    In de geschiedenis van Martiniplaza/Martinihal kon ik het helaas niet vinden. (En helaas ook niet elders.)

    Heb ik alleen Claros, Drenthe goed. (Kan zo niet alle ingevingen terug vinden.)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh wauw, ik ben genoemd door de kenners! Sorry, als ik had geweten dat ik de enige zou zijn had ik mijn gedeeltelijke oplossing wel gestuurd!
    Vraag 1 was onmogelijk te beantwoorden, ik had jullie jonger ingeschat! ;)
    Vraag 2 was makkelijk, net als vragen 5, 8, 9, 10, 12, 15, 17 en 19.
    Bij vraag 6 wist ik dat het om Chuck ging, maar zijn handeltje kon ik niet vinden.
    Bij vragen 13 en 14 denk ik achteraf: ach ja, natuurlijk! Opmerkelijk trouwens dat Samson blijkbaar geen hoofdsponsor mocht worden, maar wel "gewone" sponsor? http://www.donarmuseum.nl/fotos/30/

    Als er volgend jaar weer een kerstpuzzel is, beloof ik bij deze dat ik dan een reactie instuur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Sander, Je bent een van de weinigen die in elk geval een poging heeft gedaan en dat waarderen we. Zo waarderen we ook heel erg dat je ons jonger had ingeschat. Je bent goed op weg!
      Volgend jaar een nieuwe poging dan maar...
      Bike

      Verwijderen