maandag 5 september 2011

050911: Pre-season depressie

Ik zal maar direct met de deur in huis vallen Nike. De depressie van deze zomer is niet ongemerkt langs mij voorbij gegaan, voor het eerst in 30 jaar heb ik last van een pre-season dip. Je kent me, normaal gesproken kan een nieuw basketbalseizoen niet vroeg genoeg beginnen en sta ik te trappelen om iedere oefenwedstrijd te bezoeken. Niets van dat alles dit jaar. Goed ik ben naar een paar trainingen geweest en heb de 'topper'in Stadskanaal (daarover later meer) bezocht maar tegelijkertijd de eerste wedstrijd tegen Japan laten lopen en ook in Apeldoorn moest ons team het zonder mijn steun doen. Op zich allemaal niet zo verontrustend maar voor mij een compleet nieuwe ervaring. Wat is er met me aan de hand Nike? Kan het zijn dat ik pas nu last krijg van PVKD (Post Verloren Kampioenschap Depressie)? Natuurlijk was ik er na de kampioenschapswedstrijd in Leiden even flink ziek van maar een half uurtje na afloop later reed ik al weer fluitend naar het hoge Noorden. Misschien heb ik het daar wel opgelopen en reageert mijn lichaam op deze mentale opdonder door zich voor te doen alsof het niet geinteresseerd is in basketbal. Zou er een pilletje bestaan zodat ik weer enthousiast van de ene naar de andere wedstrijd kan gaan? Ik weet dat jij een kennis hebt die je ook aan die blauwe pilletjes helpt, wil je eens voor me informeren?

Voor ik verder ga moet je echt van me aannemen dat ik m'n best doe om positief te zijn. Echt waar. Maar ja, toen kwam Stadskanaal. Over onze ploeg ben ik nog niet eens zó negatief. Bell, de aanstaande MVP,  is een klasbak, evenals Wesby en Wyatt en in Davis zie ik best veel potentieel. Over JD hoeven we het natuurlijk helemaal niet te hebben. En toch, ik moet nog zien of het gaat lukken met dit team, of het écht een team gaat worden. In Knoal liet de conditie in ieder geval nog veel te wensen over en kwam een matig Nijmegen nog veel dichterbij dan nodig was geweest. Ik heb in ieder geval nog niet het wewordenzekerkampioengevoel wat ik doorgaans wél heb. Zal de PVKD (of PSD, Pré Season Depressie) wel zijn.

Hebben we het negatieve gezeur nu dan gehad? Nou, dat dacht ik toch niet Nike want de randverschijnselen in het Stadskanaalse waren dermate tenenkrommend dat ik regelmatig wenste dat ik in de bioscoop naar de Sound of Music zat te kijken, de met afstand ergste film aller tijden. Welke randverschijnselen? Wel, het begon al met een preek van de organisatie van ruim 10 minuten kort voor aanvang van de wedstrijd. Je zag de net lekker ingespeelde en opgewarmde basketballers weer wanhopig naar hun coach kijken. Why the f*** did we just do that warming up? Daarna het 'hoogtepunt' van de avond, de cheerleaders. Europees kampioen pompoengooien ofzoiets waren ze. Uit Scheemda. Ja, Scheemda Nike, die plaats waar iedereen familie van elkaar is, in de meest letterlijke zin des woords. Je hebt ze zelf gezien en omdat jij er verstand van hebt heb ik de volgende prangende vragen voor je. Als deze sisteract uit Scheemda Europees Kampioen is geworden, waaván dan? En wat voor genetische mislukte experimenten waren dan in Gódsnaam hun tegenstanders? Zijn ze daar nu helemaal van de pot gerukt in Scheemda? Willen ze dat nooit, nooit meer doen? Mij zó laten schrikken vlak voor een wedstrijd? Ik weet het, ik ben opgegroeid in een tijd waarin lelijk ook echt lelijk was en ben me bewust dat het tegenwoordig iets genuanceerder is maar kom óp Nike, hier moet toch een wet tegen zijn? En alsof het allemaal nog niet erg genoeg is vond de speaker van de avond, een man die ik tot voor kort bijzonder hoog had zitten, het nodig om a) 5 keer te melden dat het hier om een Europees Kampioen ging, b) 12 keer te zeggen dat het hier de trots van het mooie Scheemda betrof en c) (hou je vast) 19 keer aspirant sponsoren op te roepen omdat de Scheemdase kampioen nu naar de Wereldkampioenschappen pompoenhappen zou gaan! Ja Nike, daar heb je ook we-reld-kampioenschappen van. Wat is er aan de hand met deze wereld? Economische recessie, prima, oorlog in Libië, ik vind het best maar een we-reld-kampioenschap Pompoenslikken, werpen, stoten, zwaaien of wat dan ook? Kom óp Nike!

Ik heb last van een depressie Nike, en een flinke ook.

Het wordt vast weer een leuk seizoen.

Vike

2 opmerkingen:

  1. Vike,
    Ik liep persoonlijk wel warm voor (een gedeelte van) de dames uit...? was het geen Scheemda?
    En ik denk dat als er een sponsor opstaat vanuit de hoek van corrigerende onderkleding, hij zeker een wereldverbeteraar mag worden genoemd en mocht hij succes boeken bij deze dames; The Sky the Limit is.
    Pompoenen horen in een Sprookjeswereld, dus bekijk het, net als mij,maar als zodanig.
    Er zijn immers kampioenschappen Snert koken, waarom geen kampioenschappen Snert optreden? Beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hahahaha, ik heb me overal ingehouden in mijn commentaar over Explosion (zo noemen die dames zich), lig ik hier dubbel van het lachen, hahaha!
    Overigens had ik vorig jaar regelmatig last van een basketballdepressie. Juist nu, met al die nieuwe namen en een giga groeipotentie, heb ik dat niet! Laat maar komen dat seizoen, heb er zin in!

    BeantwoordenVerwijderen